۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
تعداد بازدید: ۱۷۲۹۶۷
خطوط در روز اقیانوس از تهدیدات زیست محیطی آب‌های آزاد گزارش می‌دهد؛
آیا می دانید که زندگی، تغذیه و حتی یک نفس عمیق از ته ریه های مان، به پایداری اقیانوس ها ارتباط دارد؟
کد خبر: ۱۳۷۰۶

 اقیانوس ها دچار آلزایمر شدند

بزرگترین تهدیدها برای اقیانوس ها!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ بندر چابهار تنها شهر اقیانوسی ایران است. چابهار یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان و همچنین تنها شهر و البته تنها بندر ایران است که به طور مستقیم با اقیانوس هند در ارتباط است. این شهر از نظر اقتصادی و گردشگری جزو مهم ترین شهرهای بندری است که می تواند کشورهایی نظیر روسیه و افغانستان را به اقیانوس و همچنین کشور هند متصل کند. بنابراین برای ما ایرانی ها نیز اقیانوس ها نه تنها در سطح جهانی بلکه به لحاظ ملی نیز دارای اهمیت است.

زندگی بشر از اقیانوس آغاز شد و اقیانوس خانه اکثر گیاهان و جانوران روی زمین است. از موجودات تک سلولی گرفته تا نهنگ آبی. گیاهان دریایی 70 درصد از اکسیژنی را که تنفس می کنیم به ما می دهند. اقیانوس کنترل آب و هوا را در اختیار دارد و در زمستان گرما و در تابستان هوای خنک فراهم می کند. همچنین غذا و دارو و حمل و نقل را در اختیار ما قرار می دهد. بنابراین مهم نیست در کجای کره زمین زندگی می کنید، مهم نیست چقدر از دریا دور هستید، زندگی شما به اقیانوس وابسته است.

امروز به روایتی روز اقیانوس است. روز مادر اقیانوس ( mother ocean day) یک جشن نسبتاً جدید است، و برای اولین بار در سال 2013 توسط باشگاه ماهیگیری کایاک فلوریدا جنوبی پیشنهاد شد. جای تعجب نیست که ساکنان فلوریدا کسانی بودند که این ایده را مطرح کردند، زیرا فلوریدا به خاطر سواحل شن و ماسه سفید بسیار زیبا و زیبا معروف است.

بر اساس یک مطالعه جدید از گروهی از محققان و دانشمندانی از دانشگاه هاوایی، گرم شدن کره زمین باعث می شود که اقیانوس های جهان حافظه خود را از دست بدهند! آن ها می گویند: «فراموشی اقیانوسی» به این معنی است که اقیانوس‌های جهان دیگر الگوی ثابتی در حرکت خود نشان نمی‌دهند!

محققان می گویند کاهش حافظه اقیانوس ها چالش جدیدی ایجاد می کند و به دلیل وابستگی آنها به تداوم دمای سطح دریا به عنوان منبع قابل پیش بینی، تأثیرات قابل توجهی بر پیش بینی و مدیریت اقیانوس ها، پیش بینی آب و هوا و سایر رویدادهای طبیعی و غیرطبیعی خواهد داشت.

بزرگترین مشکلی که در حال حاضر اقیانوس با آن مواجه هستند آلودگی پلاستیکی است. زباله‌های پلاستیکی که حتی در یخ‌های دریای قطب شمال یافت می‌شود! پلاستیک اقیانوس نه تنها برای انسان، بلکه برای پستانداران دریایی، پرندگان دریایی و صخره های مرجانی نیز مضر است.

 چالش های اقیانوس

با این حال یکی از بزرگترین تهدیدها برای اقیانوس های ما، باقی ماندن زباله ها در محیط برای مدت طولانی است. تجربه زیستی نشان می دهد که ته سیگارها تا 10 سال و بطری های پلاستیکی 450 سال طول می کشد تا تجزیه شوند. این در حالی است که هفتاد درصد سیاره ما توسط این توده عظیم آبی احاطه شده و تقریباً نیمی از اقیانوس ها بیش از 3 کیلومتر عمق دارد. عمیق ترین نقطه شناخته شده اقیانوس در گودال ماریانا در ۱۱ کیلومتری زیر سطح دریا قرار دارد. اما ممکن است نقاط عمیق تری وجود داشته باشد که ما ندیده باشیم، زیرا تا به امروز فقط پنج درصد از اقیانوس ها کشف شده اند.

بنابراین می بایست در روز جهانی اقیانوس  به نقش بسیار مهم آن ها که در تمام زندگی مان ایفا می کنند،فکر کنیم. به خطراتی که اقیانوس ها با آن روبرو هستند و اقداماتی که ما می توانیم برای محافظت از آنها انجام دهیم.

بزرگترین مشکلی که در حال حاضر اقیانوس با آن مواجه هستند آلودگی پلاستیکی است. زباله‌های پلاستیکی که حتی در یخ‌های دریای قطب شمال یافت می‌شود! پلاستیک اقیانوس نه تنها برای انسان، بلکه برای پستانداران دریایی، پرندگان دریایی و صخره های مرجانی نیز مضر است.

کاهش پلاستیک های یکبار مصرف، از جمله کیسه های پلاستیکی و بطری های پلاستیکی، چندین سال است که موضوع مهم روز جهانی اقیانوس ها بوده است. تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای دریاها نیز یک مشکل بزرگ است. افزایش دمای دریا تأثیر مستقیمی بر الگوهای آب و هوایی دارد و تا حدی مسئول افزایش شرایط آب و هوایی شدید است. افزایش دی اکسید کربن باعث افزایش سطح اسید آب دریا شده و بسیاری از موجودات دریایی را در معرض خطر قرار می دهد. بنابراین هر چند که اقیانوس ها به عنوان ریه های سیاره عمل می کنند و بیشتر اکسیژنی را که تنفس می کنیم تولید می کنند و  دی اکسید کربن ما را جذب می کنند. اما امروزه افزایش دی اکسید کربن در جو  به این معنی است که ما نیز شاهد افزایش مقدار CO2 در اقیانوس هایمان بوده ایم. همین‌هم شده که دانشمندان پیش بینی می کنند که تا سال 2050، 86 درصد از اقیانوس های جهان گرمتر و اسیدی تر از هر زمانی در تاریخ مدرن خواهند بود.

برچسب ها: اقیانوس هند چابهار استان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان ماهیان آبزیان سازمان محیط زیست ایران بحران های محیط زیست آلودگی های زیست محیطی حفظ محیط زیست
ارسال نظر
آخرین اخبار